zaterdag 9 augustus 2008

Yoga op snelheid

Dit is misschien wel de beste omschrijving van hardloop-wedstrijden op de lange afstand. Alleen tijd en regelmaat zijn van belang. Er wordt meestal eerder te snel gestart dan te langzaam.
Zélf loop ik niet of nauwelijks "op de klok". Ik probeer mijn snelheid op het gevoel te vinden. Mijn motto wat betreft dit thema: de laatste kilometer moet net zo snel gaan als de eerste.

Gisteren was mijn vedette op TV (bij het sportjournaal): Haile Gebresalassie. Hij twijfelt niet over zijn kracht, maar weet dat zijn tegenstanders sterk zijn.
Ethiopië kent veel sterren aan het hardloopfirmament. Gebresalassie ziet de 10 km niet veel minder zwaar dan de marathon in Peking. Wat betreft de marathon is híj heer en meester. Maar vanwege de luchtverontreiniging in Peking, in combinatie met zijn astma, durft hij het koningsnummer deze keer niet aan.
Sympathiek en ingetogen vertelt hij over zijn "weg naar Olympia". Een sportman in een kostuum. Hij heeft een imperium opgebouwd, waar 100 mensen hun brood mee verdienen. Hard werken is hem niet vreemd. Hij straalt discipline en rust uit. En doet me denken aan het aloude: "Regelmaat, Rust en Reinheid".

Foto: © Sally

3 opmerkingen:

Maud zei

Hallo!

Wat een leuke weblog (Zuidenwind). Is die van Sally zelf?
En wat betreft het stukje over de fotosessie bij 'Vriendin': Is Sally die meid met de lange rode haren...?

Mijn weblog komt overigens in de Yes (weer een ander vrouwenblad) die op 18 aug. uitkomt. Namelijk bij "Weblog van de week"!

Groeten, Maud

De forens zei

Dit artikel kreeg ik van mijn Topcoach FK. De moeite waard om te lezen.

via de onderstaande link kunt u het volledig artikel lezen:
http://www.telegraaf.nl/vrouw/inbeweging/article1670387.ece


Hardlopen vertraagt het verouderingsproces

Onderzoek heeft aangetoond dat regelmatig hardlopen het verouderingsproces kan vertragen. Zo bleek dat oudere joggers minder kans hebben om vroegtijdig aan bijvoorbeeld kanker te overlijden dan senioren die niet aan hardlopen doen.

Verder hebben degenen die aan deze sport doen een gezonder leven met minder gebreken, aldus de onderzoekers aan de Universiteit van Stanford.

Voor het onderzoek werden gedurende twintig jaar 500 hardlopers gevolgd en werden zij vergeleken met een groep die niet aan hardlopen deed. Alle deelnemers waren begin vijftig jaar toen het onderzoek begon.

Later last van gebreken

Na negentien jaar bleek dat 34 procent van de niet-hardlopers was overleden. Bij de groep hardlopers lag dat percentage op 15 procent. Beide groepen kregen last van gebreken, maar bij de groep hardlopers speelden die maar liefst zestien jaar later op dan bij de niet-renners.

Des te ouder de twee groepen werden, des te groter de ’gezondheidskloof’ tussen de twee werd.

Minder vroegtijdige sterfte

Hardlopen lijkt niet alleen te zorgen voor een vertraging van de hartslag en slagader gerelateerde ziektes, maar werd ook geassocieerd met minder vroegtijdige sterfte door kanker, neurologische aandoeningen en infecties.

Bovendien bleek dat hardlopers niet vaker last hebben van botontkalkingen en aandoeningen aan de knie zoals de onderzoekers in eerste instantie vreesden.

Verrassend resultaat

Aan het begin van de studie renden de hardlopers ongeveer vier uur per week. Naarmate ze ouders werden daalde dat naar 76 minuten. Volgens de onderzoekers zijn de voordelen qua gezondheid die het gevolg zijn van regelmatig bewegen groter dan ze hadden gedacht.

Maud zei

Hallo!

Wat leuk, die stukjes op de website van Trouw. Zo’n wedstrijd is inderdaad iets om in de gaten te houden, zeker voor mij als schrijfster.

Wat leuk dat jullie Leuven bezocht hebben. Een vriendin van mij studeert daar en ze is helemaal gek op de stad!

Vieren jullie nog vakantie of zijn jullie alweer aan het werk? Ik begin op 1 sept. weer met de studie, dus wellicht komen we ons in september (of later) eindelijk eens een keertje tegen in de trein van Maastricht naar Kerkrade…!

Groeten, Maud