zondag 31 augustus 2008

Angst voor de psychiatrie

Studenten Verpleegkunde willen niet in de GGZ werken.
Uit de enquête (gehouden onder 100 studenten van Hogeschool In Holland) blijkt, dat studenten denken, dat communicatie met psychiatrische patiënten niet goed mogelijk is. Ook noemen ze psychiatrische patiënten agressief en onbetrouwbaar, en legden ze de verantwoordelijkheid voor de stoornis bij de cliënt zelf. Ze vonden de maatschappelijke waardering van het werk in de GGZ bovendien te laag. Sommigen twijfelden, of ze wel capabel zouden zijn om in de psychiatrie te werken.

Uit: "Spits" (07-11-2007)

Ikzelf ben ambtenaar en heb niet direct te maken met de psychiatrie. Maar ik betreur het, dat er zoveel vooroordelen zijn over dit (en aanverwante) beroep(en).
Bovendien bewonderde ik Prins Claus omwille van zijn openheid over zijn depressies. De genoemde vooroordelen zie en zag ik níet terug bij hem. Persoonlijk hoop ik ooit iets te kunnen doen voor deze categorie mensen. Alleen kost het tijd. Ik denk aan het in Kerkrade bekroonde "maatjes-project". Gewoon wat aanspraak bieden. Een luisterend oor zijn voor iemand. Ik hoop dat dit project nog veel navolging krijgt. Want mensen kunnen veel voor elkaar betekenen. Helaas weten we dit vaak nog niet eens…

Foto: © Sally

1 opmerking:

Maud zei

Goed geschreven. Ik ben het volledig met je eens. Ik studeer psychologie en dat doe ik mede vanuit mijn interesse in mensen. Ik ben altijd nieuwsgierig naar de ware persoon die achter mensen schuilt... Maar het is bovendien ook helemaal waar dat mensen elkaar nodig hebben en dat men veel voor elkaar kan betekenen. Je hebt gelijk!

Overigens: nog bedankt voor je reactie op mijn blog. Wat voor werk doe je dan, aangezien je regelmatig met studenten in contact komt i.v.m. de belastingen? Je weet waarschijnlijk dus veel af van belastingtechnische zaakjes?
Dat kan natuurlijk wel vaak van pas komen!

En wat betreft het genieten van het leven: dat is zeker lekker! Maar ach, studeren is ook niet eeuwig leuk. Ik ben vandaag weer begonnen aan de uni, het is mijn 2e studiejaar.. En ergens verlang ik nu alweer terug naar de vakantie, wat erg!

Groeten, Maud