zondag 2 december 2007

Shi Tao

Geachte lezers,
Graag vestig ik jullie aandacht op het werk van Amnesty International. Vanuit Heerlen/Kerkrade zetten we ons in voor de Mensenrechtendag van 10 december. De actie wordt gehouden voor Shi Tao. Een Chinese journalist, die is veroordeeld tot 10 jaar gevangenisstraf vanwege het zenden van "subversievelijke" emails naar vrienden in de Verenigde Staten. Voor meer achtergrondinformatie verwijs ik jullie graag naar de site http://www.amnesty.nl/

Het is interessant om te zien hoe het internet tegenwoordig een gemeengoed is geworden. De scholierenstaking over de 1040 uur-norm was vooral geregisseerd door o.a. tieners op internet. Dezelfde tieners waar ik mijn treincoupé mee deel. Ik hoop, dat ze óók warmlopen voor wereld-idealen. Ik ben trouwens voorstander van kwaliteits- boven kwantiteits-onderwijs. Dit wil ik nog effe kwijt!!!

Ikzelf ken geen leven zonder solidariteit! Protesteren gaat tegenwoordig vaker door email-acties. Ik vind het trouwens verschrikkelijk dat bedrijven als (good old) Google meewerken aan de dictatuur van de Chinese overheid. Google hielp de Chinese overheid om deze journalist op te sporen (en later dus te arresteren).
Ik denk dat een bedrijf als Google zich moet beraden op haar werkwijze in China (dus geen gegevens meer doorspelen aan de Chinese overheid, omdat daardoor mensen in de gevangenis terechtkomen, óf (nog erger) misschien ……...
Het is vergelijkbaar met de man die onvervalsbare "persoonsbewijzen" maakte in de 2e Wereldoorlog.
Indirect (en onbedoeld!) heeft hij eraan meegeholpen, dat veel mensen de dood in werden gejaagd. Deze man was waarschijnlijk naïef, maar een bedrijf als Google kan dit zich niet veroorloven. Niet in deze tijd!!! Ze zouden beter moeten weten!

Laten we actie blijven voeren, want landen als China hebben ook heel veel te verliezen. Ze zijn bang voor de media en ook voor ons, in het rijke Westen. Wij kopen tenslotte hun producten (grif). Want: goedkoper dan spul uit eigen land. En bovendien is de Sint ook dít jaar weer langs China gevaren, om onze schoenen prijsbewust en "zuunig" te kunnen vullen.
Veel geloof, hoop en liefde gewenst in deze donkere dagen voor Kerst.
Ook en in het bijzonder voor onze Chinese activist.


"Ik ben de stilte op het spoor
waar alles is mee begonnen.
Afstanden werden uitgezet,
Einders gespannen om naar te
Reikhalzen, kringen getrokken
En met een midden bekroond.
Hoe wijds is de taal!
Ik geef mij aan een woord gewonnen,
Ik ben de stilte op het spoor".

Marianne Debets
Pastoraal Medewerkster klooster Wittem

Geen opmerkingen: