maandag 3 december 2007

Prinses Minima

Laat je niet omver blazen
Vijf vragen aan Prinses Minima

TV Drenthe noemde haar ooit " De meest actieve bijstandsmoeder van het Noorden". Zelf noemt ze zich " Prinses van de bijstand" en " Spreekbuis voor de minima". Sabine Neuteboom (38) , alias Prinses Minima, schreef een openhartig boek over haar verplichte reïntegratie. Uit boosheid. "Ik ben nergens ooit serieus genomen".

De sociale dienst wilde je twintig uur per week aan het werk hebben als telefoniste, Jij verzette je daartegen. Waarom?
"Ik vond en vind dat ik dat er niet naast kan doen. Ik heb in mijn leven heel veel ellende meegemaakt en dat heeft behoorlijk ingehakt. Psychisch, maar ook fysiek. Ik was juist zo ver dat ik een wankel evenwicht had gevonden. Ik red het net om mezelf en mijn dochter Rozemarijn (6) te zorgen. Daarnaast hou ik nog een beetje tijd over om boeken te schrijven. Ik vind daarmee dat ik een zinnige bijdrage aan de maatschappij lever. Daar kan en wil ik geen geestdodend werk bij doen dat mij niets oplevert".

In je boek ben je heel kritisch over de Sociale Dienst en het reintegratiebureau waar ze je naar toe sturen. Wat is de belangrijkste kritiek?
"Dat ze niet naar je luisteren en niet kijken naar je individuele situatie, naar wie je bent en wat je kan. Ik nergens nooit serieus genomen. Al die dure nep-deskundigen weten het zogenaamd allemaal beter. De hele benadering is zo negatief en betuttelend terwijl ik denk dat je met een positieve, stimulerende houding veel meer bereikt".

Je hebt je boek uit boosheid geschreven, schrijf je. Op wat en wie was je boos?
"Op de overheid, de politiek, de maatschappij. Op al die mensen die je alleen maar zien en behandelen als iemand die niet wil werken, die lui is en alleen wilt profiteren. Nou, ik kan je zeggen: ik heb mijn leven heel weinig geprofiteerd en heel hard gewerkt. Ik heb nooit stil gezeten, ben altijd bezig. Vaak ook met anderen. Het levert alleen geen geld op en dat is het enige dat in deze maatschappij geldt. Daar maak ik me boos over".

Uiteindelijk heeft je strijd toch succes gehad. Je hoeft geen kartonnen dozen te vouwen in de sociale werkplaats en ook niet als telefoniste aan de slag. Maar ook een opleiding tot yogadocente volgen. Dat was eind vorig jaar. Hoe gaat het nu met de reïntegratie van Prinses Minima?
"Goed. Ik ben net aan het tweede jaar van de opleiding begonnen en heb een afspraak bij de Kamer van Koophandel gemaakt. Ik wil een spiritueel centrum gaan opzetten met o.a. lessen yoga, meditatie, en reiki. Het moet nog precies vorm krijgen, maar hierin kan ik alles kwijt waar ik de afgelopen tien jaar mee bezig ben geweest. Mijn spirituele ontwikkeling heeft mij altijd erg geholpen om rust, kracht en hoop te vinden. Dat wil ik heel graag aan anderen doorgeven".

Je hebt je boek opgedragen aan alle bijstandsvrouwen. Wat is je advies voor of boodschap aan hen?
"Als je niet wilt dat anderen jouw leven bepalen, dan moet je het roer zoveel mogelijk in eigen hand proberen te houden. Luister naar jezelf, geloof in jezelf en laat je niet omver blazen door wie of wat dan ook. En ja, ik weet: daar heb je veel uithoudingsvermogen en incasseringsvermogen voor nodig. Ik hoop andere bijstandsmoeders met het boek te inspireren de moed niet op te geven"

Uit: FNV vrouwenmagazine
Nummer 27 september 2007
De reïntegratie van Prinses Minima
152 pagina’s; ISBN 9789085395652
16,95 en is te bestellen via :
www.freemusketeers.nl

Geen opmerkingen: